Ucząc języka polskiego, należy włączać do lekcji treści pomagające w adaptacji, objaśniające realia życia w Polsce i specyficzne aspekty lokalnej kultury. Często jest tak, że lekcja polskiego jest jedyną okazją do tego, by cudzoziemcy mogli rozwiać swoje wątpliwości dotyczące codziennego życia:
-
-
-
- gdzie kupić bilet?
- kim jest postać stojąca na pomniku?
- jak ciekawie spędzić weekend w mieście?
-
-
Czasem uczniowie pytają o planowane w Poznaniu imprezy. Możecie im pomóc, pokazując aplikację stworzoną przez IOM, która jest dostępna tu: https://iom.nfinity.pl/
Strona obsługiwana jest w 4 językach (polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim). Wersja polska to zbiór ciekawych tekstów, które mogą posłużyć do ćwiczeń językowych. Świetnie nadaje się do wykorzystania np. w WebQuestach.
CZY WIESZ, JAK PRACOWAĆ W GRUPIE Z…
piosenkami?
Wydaje się, że nie ma tu pola do refleksji. Wybierasz piosenkę, wycinasz kilka słów i już! Pamiętajcie jednak, że tekst piosenki może zarówno wzbogacać leksykę, jak i być dobrą okazją do powtórzenia zagadnień gramatycznych.
-
- Utwór Lady Pank “Zawsze tam gdzie ty” pozwoli skupić uwagę uczniów na bezokolicznikach, podobnie jak piosenka “Z pamiętnika młodego zielarza”.
- Przebój Viki Gabor i Kayah pt. “Ramię w ramię” to świetny materiał na przećwiczenie koniugacji –m, -sz.
- Z kolei miejscownik można skocznie powtórzyć, śpiewając “W kinie w Lublinie” razem z zespołem Brathanki.
Zapewniam, że kursanci i kursantki uwielbiają taki sposób nauki – niezależnie od tego, czy są dorośli, czy nie.