CZY PRACUJĄC W SZKOLE, …
z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa/migracji, sprawdzacie, jak znajomość języka polskiego wpływa na osiągane przez nich wyniki? Ważne jest to, by wiedzieć, czy ewentualne niepowodzenia edukacyjne są efektem braku wiedzy i przygotowania, czy może skutkiem nieznajomości np. specjalistycznego słownictwa. Jest to kluczowe w procesie oceniania, gdyż pokazuje, w którym obszarze funkcjonowania ucznia powinna zostać podjęta interwencja i wdrożone adekwatne do potrzeb wsparcie. Ten aspekt diagnozy jest również ważny dla uczniów, którzy nie biorą już udziału w dodatkowych lekcjach języka polskiego, gdyż od dłuższego czasu uczęszczają do polskiej szkoły. Także w ich przypadku nieznajomość języka edukacji często stanowi barierę w efektywnej nauce.
CZY PRACUJĄC Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ ZE SPOŁECZNOŚCI ROMSKIEJ,
znacie najnowszą publikację udostępnioną przez Ośrodek Rozwoju Edukacji? “Jak wspierać dzieci i młodzież romską w polskiej szkole” to przewodnik po tym zagadnieniu. Zawiera informacje charakteryzujące tę społeczność (także w kontekście edukacyjnym) oraz praktyczne porady dot. sposobów pracy. Zawarte tam dobre praktyki są wskazówką dla dyrektorów i nauczycieli, jak skutecznie wspierać dzieci i młodzież romską w ramach obowiązujących rozwiązań prawnych i dostępu do różnorodnych rozwiązań. Osoby szczególnie zainteresowane tematem znajdą w tej publikacji obszerną bibliografię oraz listę organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.
Do pobrania tu: https://www.ore.edu.pl/…/jak-wspierac-dzieci-i…/