CZY WIECIE, ŻE…
w amerykańskim systemie edukacji funkcjonuje określenie “long-term English learner”? Oznacza ono osobę, która od ponad 6 lat uczęszcza do amerykańskiej szkoły, ale wciąż nie posługuje się biegle językiem angielskim* Ta długa perspektywa może być skutkiem różnych uwarunkowań, które stoją na przeszkodzie w nabyciu pełnej znajomości języka – także w jego wymiarze akademickim.
Od kilku lat w polskich szkołach uczniowie i uczennice cudzoziemscy stanowią znaczącą grupę. Wciąż jednak można mieć wrażenie, że dyskusje prowadzone wokół ich potrzeb rzadko wykraczają poza kontekst początku nauki w polskim systemie oświaty. Tymczasem nabywanie znajomości języka obcego, zwłaszcza w jego wersji akademickiej – używanej w procesie edukacji, to proces długoletni. Proces, w którym mogą następować różne komplikacje i który nie zawsze przebiega tak sprawnie, jak byśmy chcieli. Mam nadzieję, że społeczność skoncentrowana wokół polskiej szkoły wkrótce spróbuje ten proces opisać w dłuższej perspektywie niż tylko ta, która obejmuje pierwszy rok nauki w polskiej szkole.
CZY WIECIE, ŻE…
wkrótce opublikujemy nowe materiały edukacyjne? Tym razem pracujemy nad zestawem, który udało się stworzyć dzięki projektowi finansowanemu przez Fundację Biedronki i Google.org za pośrednictwem POP Fund. W czerwcu na naszej stronie internetowej zamieścimy zestawy do prowadzenia szkolnych klubów konwersacyjnych, przeznaczone dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych i najstarszych klas szkół podstawowych. Jeśli szukacie pomysłu na nowe aktywności, które można by realizować w szkole od nowego roku szkolnego, pamiętajcie, by zapoznać się z naszą propozycją. To właśnie próba uwzględnienia dłuższej perspektywy w kontekście językowego wspierania uczniów i uczennic.
*https://www.edglossary.org/long-term-english-learner/
”Projekt finansowany przez Fundację Biedronki i Google.org za pośrednictwem POP Fund”