





W ramach warsztatów teatralnych zostały przygotowane filmy, które mają za zadanie otwierać dyskusję na temat obecności migrantów w szkole.
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Warsztaty teatralne „Po pierwsze tolerancja”
Warsztaty teatralne „Po pierwsze tolerancja” zostały przeprowadzone w Migrant Info Point z młodzieżą z Polski, Ukrainy i Argentyny oraz z ich rodzicami. Podczas warsztatów rozmawialiśmy o trudnościach i miłych chwilach uczniów z doświadczeniem migracji w polskiej szkole. W ten sposób wybraliśmy tematy do pracy, które zostały nagrane w formie materiałów audiowizualnych. Materiały te mają stanowić punkt wyjścia do pracy z nauczycielami i nauczycielkami, wychowawcami i wychowawczyniami oraz całym środowiskiem szkolnym.
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Uczeń z innego kraju. Problemy.
Materiał audio – ilustrowany plakatami z warsztatów – jest rozmową na temat wyzwań nowego ucznia w klasie. Dzieci opowiadają o problemach językowych, braku kontaktów z rówieśnikami, przezywaniu, popychaniu czy aktach przemocy, których doświadczyły lub były świadkami. Na podstawie tych opowieści zostały wybrane scenki do późniejszej pracy podczas warsztatów.
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Scenka „O przeszkadzaniu na lekcji i roli nauczyciela”
Dziewczynka chciała pomóc i wytłumaczyć uczennicy, która nie rozumie języka polskiego. Nauczycielka uważa, że uczennice przeszkadzają. Metoda „teatr forum” umożliwia wejście w różne role i znalezienie najlepszego rozwiązania. Jak powinna zachować się nauczycielka?
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Scenka „O wyzywaniu innych i roli nauczyciela”
Scenka opowiada o doświadczeniu wyzywania uczennic z innego kraju w szkole i unikaniu podjęcia działania przez nauczycielkę. Dzięki metodzie „teatr forum” uczestnicy i uczestniczki warsztatów próbują znaleźć rozwiązanie tej sytuacji. Jak powinna zachować się nauczycielka?
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Głos dzieci
Dzieci biorące udział w warsztatach opowiadają o sobie, mówią w jakim języku rozmawiają w domu, w jakim języku mają sny, co jest dla nich trudne w nowej szkole. Ze swojej perspektywy odpowiadają na pytanie czego potrzebuje uczeń / uczennica z innego kraju? Dzięki tym wypowiedziom możemy się zastanowić jak pomóc dzieciom nie znającym naszej szkoły i języka. Podstawowe zwroty w językach dzieci są zaproszeniem do nauczenia się kilku prostych słów w innych językach.
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Kiedy pojawia się problem… różne perspektywy
Jeden problem, różne perspektywy. Dzieci opowiadają o tym jak się czują w szkole, kiedy się pojawia problem, co ich zdaniem mogliby zrobić nauczyciele. Jak te problemy postrzegają rodzice. Czy nauczyciele widzą te problemy inaczej?
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Uczeń z innego kraju. Potrzeby.
Posłuchajmy dzieci, dowiedzmy się o ich potrzebach w nowej szkole: czego nowi uczniowie potrzebują od nauczycieli? Jaki jest ich wymarzony pierwszy dzień w nowej szkole? Co może pomóc poczuć się lepiej w nowej szkole? Spróbujmy zaplanować działania dla naszych nowych uczniów w szkole.
PO PIERWSZE TOLERANCJA – Uczeń z innego kraju. Bariera językowa.
Bariera językowa jest największym problemem dla uczniów przyjeżdżających z innych krajów. W jaki sposób można zmniejszyć barierę językową? Jak wspierać nauczanie języka polskiego jako drugiego? Jaka jest rola nauczyciela? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów teatralnych oraz ekspertka języka polskiego jako obcego.
——————-
Filmy został wykonane w czasie warsztatów teatralnych w ramach projektu „Po pierwsze tolerancja”, realizowanego przez Migrant Info Point.
Współpraca:
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
Centrum Badań Migracyjnych UAM.
#poznanwspiera